صرافی چیست؟

لغت صرافی به معنای خرید و فروش انواع پول می باشد و حرفه صرافی کسب و کاری است که یک ارز را به ارز دیگر تبدیل می نماید. ریشه پیدایش و گسترش شغل صرافی در قرنهای قبل، نیاز مردم به مشخص کردن عیار و وزن مسکوکات گوناگون بود که آن زمان برای خرید و فروش کالا رواج داشتند. به طور کلی می توان گفت صرافی شغلی است که در آن ابزارهای مالی مانند ارز و حواله و سکه و …  مورد معامله قرار می گیرند.

خدمات صرافی

از خدمات صرافی در ایران میتوان به خرید و فروش حواله و سکه های طلا (ضرب شده توسط بانک مرکزی ج.ا.ا ) اشاره کرد.  صرافی می تواند با ارائه خدمات خود، معاملات را برای متقاضیان سهل و اثر گذار کند که در ادامه به برخی از این خدمات اشاره میکنیم:

  • خرید و فروش نقدی ارز (دلار، یورو، پوند، درهم و …)
  • خرید و فروش انواع سکه های طلا (سکه بهار آزادی، سکه امامی، نیم سکه، ربع سکه و سکه یک گرمی)
  • انجام انواع عملیات مربوط به حواله های ارزی
  • جابجایی ارز در محدوده مقررات تعیین شده
  • ارائه خدمات برون مرزی توسط کارگزاران
  • و ….

حرفه صرافی و ارائه خدمات توسط آن، نقش بسیار مهم و تاثیر گذاری در اقتصاد ایران دارد، از این رو در حال حاضر صرافی های زیادی در ایران مشغول به فعالیت هستند.

انواع صرافی ها

با گسترش روز افزون دسترسی مردم دنیا به اینترنت و در پی آن تغییر سبک زندگی افراد، صرافی ها نیز تحت تاثیر همین عامل به 2 نوع فیزیکی و دیجیتالی دسته بندی شدند. در ادامه این دو نوع صرافی را از نظر میگذرانیم:

  • صرافی دیجیتالی (آنلاین)

به دلیل استفاده گسترده افراد در دهه اخیر از اینترنت، رفته رفته صرافی های آنلاین به منصه ظهور رسیدند. همچنین عامل دیگری که در ایجاد صرافی های آنلاین تاثیرگذار بود، پیدایش و رشد چشمگیر ارزهای دیجیتال (بیت کوین، اتریوم و … ) در دهه اخیر است که به لحاظ ماهیت رمز ارزها، خرید و فروش آنها فقط در بستر وب امکان پذیر میباشد. بنابراین امروزه شاهد گسترش صرافی های آنلاین هستیم که بغیر از خرید و فروش ارز فیات در حوزه ارزهای دیجیتال نیز فعالیت گسترده ایی دارند که خود به نوع فعالیتشان (B2B، B2C، C2C، ….) به دسته های مختلفی تقسیم بندی میشوند. لازم به ذکر است درآمد اکثر این صرافی ها بر مبنای دریافت کارمزد از کاربران به ازای هر معامله می باشد.

  • صرافی فیزیکی

صرافی های فیزیکی خرید و فروش ارز و هرگونه مبادله ایی را به صورت حضوری و نقدی انجام میدهند و خدمات آنلاین ندارند.

این صرافی ها به موجب دستور العمل تاسیس، فعالت و نظارت بر امور صرافیها (صادره از سوی بانک مرکزی ج.ا.ا ) به دو دسته شرکتهای تضامنی و شرکتهای سهامی خاص طبقه بندی می شوند.

در این میان صرافی های بانکی نیز زیر مجموعه ایی از صرافی های سهامی خاص هستند، چرا که اجازه خرید و فروش آنلاین ارز و مسکوکات را ندارند و انجام این فعالیتها برای آنها نوعی جرم محسوب می شود.

صرافی بانکی چیست؟

قبل از انجام معاملات ارزی و خرید و فروش سکه می بایست اعتبار صرافی را به خوبی بسنجیم که در این میان صرافی های بانکی بدلیل وابستگی به بانک ها از اعتبار قابل ملاحظه ایی برخوردار می باشند.

طبق دستور العمل تاسیس، فعالیت و نظارت بر صرافیها، صرافیهایی بانکی که وابسته به موسسات اعتباری و بانکها می باشد تحت عنوان شرکتهای سهامی خاص دسته بندی می شوند. سهامداران عمده این صرافی ها حداقل به میزان 70 درصد بانک یا موسسه اعتباری مربوطه بوده و مابقی نیز بایستی وابسته به بانک یا موسسه اعتباری باشند. بانکها با اعمال مدیریت مدبرانه خود نظارت مطلوبتری را بر فعالیت صرافی های خود اعمال می نمایند و از اینرو این صرافی ها، محلی معتبر برای خرید و فروش ارز و هرگونه معامله ارزی می باشند.

صرافی سرمایه نیز با ارائه خدمات متنوع شامل خرید و فروش اسکناس، حواله و سکه به عنوان یک صرافی فیزیکی به صورت حضوری آماده ارائه خدمات به مشتریان عزیز در دو شعبه میدان فردوسی و پاساژ اسکان واقع در تقاطع میرداماد و ولیعصر میباشد.

فهرست
onload="breakout_of_frame()"