کیف پول الکترونیکی چیست؟

براساس آمار بدست آمده، افراد برای پرداخت­های خود در بیشتر مواقع از کارت­های بانکی استفاده می‌کنند. رتبه دوم روش پرداخت به کیف پول­های الکترونیکی در سطح جهانی اختصاص می­یابد که از سال 2017 تاکنون این آمار به صورت تصاعدی در حال افزایش است.

کیف پول الکترونیکی راهی برای پرداخت دیجیتال است. این نوع کیف پول می­تواند به صورت نرم افزاری در روی موبایل و یا لپ تاپ نصب شود و با نگهداری اطلاعات حساب و حفظ پول به صورت الکترونیکی به کاربر این امکان را می­دهد که به راحتی و بدون نیاز به حمل پول نقد و یا کارت بانکی پرداخت­های خود را تنها با دسترسی به موبایل و یا کامپیوتر انجام دهد.

کیف پول­های دیجیتال به دو بخش نرم افزار و پایگاه داده تقسیم می­شوند. در پایگاه داده اطلاعات شخصی کاربر مانند اطلاعات کارت که شامل شماره کارت و رمز و… است، ذخیره می­شود و در بخش نرم افزاری امنیت این داده ها تامین می­گردد.

فواید استفاده از کیف پولهای الکترونیکی:

با گسترش روز افزون استفاده از اینترنت، امروزه کیف پول های دیجیتال روش بسیار محبوبی برای انجام پرداخت های اینترنتی بشمار می­آیند، چرا که فواید زیادی با خود برای کاربر بهمراه دارند. این فواید شامل موارد زیر هستند:

  • پرداخت آسان:

 در هر بار پرداخت با استفاده از کارت بانکی کاربر باید اطلاعات حساب خود که شامل شماره کارت و رمز آن می باشد را وارد کند، این در حالی است که فرآیند پرداخت و خرید با استفاده از کیف پول الکترونیکی بسیار راحت تر و سریع تر از پرداخت با استفاده از کارت­های بانکی است، زیرا برای این نوع پرداخت لازم نیست هر بار اطلاعات کارت بانکی، رمز و … وارد شود و در صورت داشتن موجودی در کیف پول الکترونیکی عملیات پرداخت با یک کلیک ساده انجام می­گردد و با یک بار ثبت اطلاعات در ابزارها و سرویس­های سیستم پرداخت الکترونیکی تا مدت زیادی می­توان از آن استفاده کرد.

  • کاربرد آنلاین:

همانطور که می­دانید پرداخت به روش سنتی به صرف زمان زیادی برای حضور در بانک یا رفتن به دستگاه خودپرداز نیاز دارد، این در حالی است که پرداخت الکترونیکی در کسری از ثانیه در بستر اینترنت امکان پذیر است.

  • امنیت و کاربرد راحت:

در کیف پول های الکترونیکی برای ذخیره سازی اطلاعات کاربران از روش های امنیتی قوی استفاده می­شود، هر چند که به دلیل اتصال به اینترنت نمی­توان احتمال هک شدن این کیف پولها را نادیده گرفت.

دسته بندی انواع کیف پول­های الکترونیکی

روش‌های متفاوتی برای دسته بندی سرویس‌های پرداخت آنلاین وجود دارد که تمام این دسته بندی ها بر اساس تکنولوژی استفاده شده در آنها می­باشد. در ادامه به یک نوع از این دسته بندی­ها که در ایران کاربرد زیادی دارد اشاره می­کنیم:

  • مدل بسته:

 کارت های هدیه با مبلغ مشخص در این دسته قرار دارند. در این مدل از یک پرداخت مشخص مربوط به یک کسب و کار خاص استفاده می­شود، برای مثال استفاده از کارت هدیه مربوط به یک فروشگاه خاص.

  • مدل نیمه بسته:

 این دسته از کیف پول­ها با مجوز بانک مرکزی کشورها صادر می‌شوند. در این مدل برای هر خرید نیازی نیست که کاربر به حساب بانکی خود متصل شود و تنها با دسترسی به کیف پول الکترونیکی نصب شده در موبایل که از قبل شارژ شده است می­توان پرداخت های  مورد نظر خود را بوسیله ­ی اسکن QR کد قبض مورد نظر انجام دهد.

  • مدل باز:

 این دسته از کیف پول­ها از طریق بانک و برای مراکز در حال همکاری با بانک­ها صادر می‌شوند که خدمات گسترده تری نسبت به دو کیف پول ذکر شده در بالا را پوشش می­دهند.

فهرست
onload="breakout_of_frame()"